weekje waarnemen in Midden- en Noord Nederland

Knardijk 3-4 mei

De eerste van een serie mooie waarneemnachten. De maan schittert door afwezigheid en de laatste restjes astronomische duisternis van de eerste helft van het jaar worden dankbaar opgeslokt. Het wordt een lang verslag, maar het was dan ook een lange en prachtige week…

Om 22.00 spoed ik mij naar de dijk, lekker dicht bij huis onder een 20.6 hemel. De donkerte valt me toch ietwat tegen, maar vooral de vochtigheid blijkt onverwacht hoog.

Na het collimeren de kijker meteen op Jupiter gericht en die staat er fraai bij! De seeing is prima en soms bevriest het beeld en zit ik naar een foto te kijken. De planeet laat zich van zijn beste kant zien, want de GRS staat prominent in het midden en er is een maanschaduw te zien rechts onderaan de bol. Ik kijk van tevoren nooit wat ik kan verwachten, dus het is altijd weer een verrassing.
Om 22:40 zie ik dan een maantje loskomen aan de linkerkant op de onderste equatoriale band, leuk!
Ik zie ook het snotje in het oog weer en voor het allereerst zie ik nu ook een wit belletje op de (mooi golvende) zuidelijke band.
De reus schudt alle schroom van zich af en geeft steeds meer prijs nu hij weer op zijn retour is.

Helaas is binnen no time de vangspiegel beslagen, dus de vochtigheid is behoorlijk slechter dan de weersverwachting deed vermoeden, jammer. Na een half uurtje moet ik de dauwverwarming al aanzetten en dat zal de rest van de nacht nog veelvuldig herhaald moeten worden…
Misschien komt het omdat het windstil is. Lekker voor het waarnemen, maar minder voor de spiegels?

Snel dus maar naar het eerste deepsky object.
Caldwell 52 of NGC 4697, duidelijk als ellips te zien, niet zo heel groot. Heeft een duidelijke kern met een grotere helderheid tot ongeveer halverwege het stelsel.

Caldwell 52

 

Dan naar Caldwell 35 of NGC 4889, de Koi Fish galaxy, wat groter dan zijn voorganger. Deze heeft een wat vreemde, ronde vorm. Er staat een sterretje rechtsonder tegenaan en rechtsboven nog 2 sterretjes die het stelsel omsluiten. Ik zie geen helderheidsverschillen binnen de vlek.

Caldwell 36 Koi Fish galaxy

 

Hierna kijk ik nog even met het blote oog naar Jupiter op het moment dat er vlakbij een satelliet voorbij trekt die enorm in helderheid toeneemt tot het maximum vlak bij de planeet. WOW!
Ik weet niet welke satelliet of iridium flare dit was, maar het gebeurde precies om 0:36 (op 4 mei dus).

Het is nog niet eens 1 uur, maar de hoofdspiegel is nu al aangedauwd. What to do… naar huis? Nee, dat wil ik nog niet! Maar hoe krijg je dat vocht eraf, hmm… Ik besluit het rigoureus aan te pakken en plemp de telescoop in de auto. Ik start de motor en laat de climate control zijn werk doen. Na een kwartier flink blazen is de spiegel weer schoon en begin ik het ritueel opnieuw. Ik begin nu wel serieus na te denken over een shroud, want dit moet ik niet elke keer hebben als het wat vochtig is…

Door naar Caldwell 38 of NGC 4565, de Needle Galaxy. Wat een mooie! Ziet er inderdaad uit als een naald. Bij direct kijken niet echt, maar perifeer loopt hij aan twee kanten heel ver door. Vlak eronder staat een sterretje.

Caldwell 38 Needle galaxy

 

Ik doe een vruchteloze poging om planetoïde Juno te vinden. Ik heb een kruisje gezet in de IDSA, maar zie al gauw dat het sterveld te bezaaid is om daar een stuk rots uit los te filteren. Jammer, maar hier heb ik toch echt een detailkaart voor nodig. Wie weet komt dat nog een keer.

Om 2.00 bekijk ik nog een glob in Ophiuchus; NGC 5466. Deze wilde ik zien omdat dit een class XII bol is en daarmee volgens de Shapley-Sawyer concentration class tot de meest losse (naar het centrum toe) bolhopen behoort. Inderdaad is er vrijwel geen condensatie naar het midden toe te zien, maar het is wel een mooi compact cluster met een evenredige sterverdeling en mooi rond afgebakend.
Opvallend is dat ik in het eerste kwadrant van het beeldveld helemaal geen sterren zie staan.

bolhoop NGC 5466

 

Net als ik aan wat dubbelsterren wil beginnen zie ik een auto richting Knardijk afslaan. Oh oh…
Mijn hart begint wat sneller te pompen, want je weet nooit wat voor gespuis dit kan zijn.
Gelukkig zijn het slechts twee agenten die een willekeurig rondje maken en me vragen wat ik aan het doen ben.

Ze vinden de telescoop maar een vreemd ding en eentje vraagt of ik al iets buitenaards heb gezien (de lolligste van de twee). Ik zeg hem dat alles aan de hemel buitenaards is, maar de heren kijken daarop slechts zwijgzaam naar het firmament. Iets laten zien dan maar?
Saturnus is snel gevonden en natuurlijk een mooie showpiece. Hier zijn ze dan wel van onder de indruk, want dit kennen ze alleen maar van foto’s. Wat gaaf om dit met eigen ogen te zien! zegt er een. Ze wensen me nog veel plezier en druipen af.
Net als ik trouwens (letterlijk), want na deze onderbreking zijn oculair, vangspiegel en hoofdspiegel opnieuw beslagen en ik besluit de handdoek in de ring te gooien. Om 2:30 keer ik huiswaarts na een semi-geslaagde sessie.

Uddel 4-5 mei

De tweede dag op rij helder, wat een weelde!
Ik twijfel om naar Dijkgatsbos te rijden, maar ben bang daar in de problemen te komen met een ontbrekende licentie. En dat zou jammer zijn want het is toch een dik uur rijden. Ik voel me brak, maar afgezien van wat sluier is het helder dus er moet waargenomen worden! Ik besluit om naar de Veluwe te gaan omdat het daar ook wel druk bezocht wordt de laatste tijd.
Bij aankomst staat Gert er al lichtelijk geïrriteerd naar een landbouwwerktuig met een enorm zoeklicht te kijken dat het veld aan het bewerken is. Hmm, zijn we daarvoor naar Uddel afgereisd?
Gelukkig houdt de machine het voor gezien na een kwartiertje en kunnen we de boel opzetten. De rest van de avond komen er nog zeker vier gierwagens voorbij met groot licht en een dikke stofwolk achterlatend. Hoort bij de tijd van het jaar zullen we maar zeggen, maar leuk is anders.
Ber arriveert nu ook en na een korte kennismaking zijn we er klaar voor om te gaan observeren. Hoera, het feest kan weer beginnen!

Allereerst maar eens Jupiter bekijken in de achromaten van de twee heren. Die staan mooi strak afgebeeld met een wat paarsige halo eromheen. Dat is niet echt storend vind ik en gaat niet ten koste van de oppervlakte details. Maar de planeet staat er niet zo glorieus bij als een dag eerder.

Als het dan eindelijk astronomisch duister is (wat duurt dat lang!) is het tijd voor deepsky met als aftrap NGC 3344, een mixed spiral galaxy. Best een grote wolk. Er staat een heel helder sterretje tegenaan en een iets minder helder sterretje in. De kern is perifeer te zien als een zwak puntje.

De SQM haalt vandaag 20.6. Hetzelfde als gisteren dus, maar de lucht is nu duidelijk wel minder transparant. Waarschijnlijk is dit dus toch een wat betere locatie dan die bij mij om de hoek. Ook wat comfort betreft (als de gierlucht gemakshalve even wordt vergeten…)

Verder met H400 brengt me bij NGC 3432, een langwerpig stelsel (vooral perifeer) tussen een driehoek van sterren in. Er lijkt wat donkere structuur van de zijkant in te zitten.
Er staat een sterretje boven en onder tegen het stelsel aan en nog een zwak sterretje naast de bovenste.

Tussendoor hoor ik vele vreugdekreten van 20 meter verderop, want Ber rijgt de ene na de andere Messier aaneen in de voor hem nieuwe sterrenbeelden. Door mijn 6mm ortho + OIII kijken we samen even naar de Ringnevel die er puik uitziet in zijn telescoop!

Dan weer verder met NGC 3893. Een leuke! Komt het best tot zijn recht in de 7mm en laat dan een hint van spiraalarmen zien, waarvan eentje tegen een sterretje aan lijkt te krullen. Links onder het stelsel is een wattige ster te zien, maar duidelijk gaat het hier niet om een echte ster. Een begeleidend stelsetje dan? Inderdaad, thuis nakijkend blijkt het om NGC 3896 te gaan. Toch maar mooi gezien!

NGC 3893

 

NGC 4699, een klein stelsel onderin Virgo. 60x is een te lage vergroting, want hierdoor wordt het een stellair object. Met 171x wordt het iets beter maar het blijft klein. De kleine kern is zichtbaar helderder binnen de daaromheen liggende halo.

Ber vraagt me om de Irisnevel op te sporen in zijn zoeker, maar het lukt me niet. Waarschijnlijk kijken we eroverheen omdat het lastig te zien is als je niet weet wat je moet verwachten… Later in mijn eigen telescoop lukt het ook niet.

Caldwell 66 of NGC 5694 dan nu, een laag gelegen bolhoopje onder Libra. Klein en listig, maar met de 10mm Ethos lukt het dan toch. Hij staat in een lijn met 2 sterretjes en eronder staat nog een heel zwak sterretje. Samen vormt de groep een rechthoekige driehoek en staat het flauwe schijnsel van de bolhoop hierin. Niet gevonden met 7mm.

Object van de maand nu: M5. En wat een prachtig object is dit! De sterretjes worden helemaal opgelost in de 10mm. De wat ovale hoop wordt begrensd in een vierkant van sterren die me aan Hercules doet denken. Hiervan is de ster linksboven duidelijk het helderst. Net in beeld staat nog heel mooi de mag. 5 ster: 5 Ser.
De beide heren komen ook even kijken en samen verwonderen we ons over deze schitterende bolhoop. Alleen hiervoor had ik al naar Uddel willen komen vanavond.

M5.jpg

 

De zomer sterrenbeelden komen nu in beeld en we bekijken alle drie de Halternevel die weer majestueus in beeld prijkt. Met UHC is de nevel het mooist te zien. Wat een joekel is het en mooi om deze weer eens te zien na lange tijd!

Om 3 uur vertrekken Gert en Ber en blijf ik alleen achter. Ik probeer nog wat dubbelsterren, maar net als gisteren komt het er niet meer van. Dit keer is de seeing de spelbreker, want de kolkende sterren die ik laag boven de horizon bekijk geven hun metgezel maar moeizaam prijs…
Inpakken en wegwezen dus. Om half vijf kom ik afgemat thuis na een tweede achtereenvolgende waarneemnacht. Wat een luxe!

Friesland 5-6 mei

De volgende dag is een rustdag, de sluierbewolking is té overheersend. Gelukkig maar, want met 6 uur slaap in 2 nachten tijd is het niet vol te houden. Eigenlijk wilde ik nog in het Lauwersmeergebied waarnemen omdat ik daar in de buurt op familiebezoek ben, maar de kijker blijft ongeroerd in de kofferbak deze dag… de verrekijker wordt nog wel in de hand genomen want we zijn overdag even naar de kust gereden en daar heb ik deze foto gemaakt:

Schier.JPG

In de verte is Schiermonnikoog te zien, ook geen verkeerde locatie om waar te nemen trouwens. De sluier zou later die dag nog flink verergeren.

Knardijk 6-7 mei

De dag erna is het weer bingo! De sluier is wel weer aanwezig en komt langzaam mijn kant op. Een hele lange sessie zal het dus niet worden en het waarneemgebied wordt steeds kleiner naarmate de avond vordert. De temperatuur is een aangename 15 graden, het is kurkdroog en er staat vrijwel geen wind.

Mijn eerste blik gaat weer naar Jupiter, altijd weer een leuk object om mee te starten.
Maar vanavond kan de planeet me niet echt bekoren en dus ga ik door naar M13. Deze stond laatst prachtig op de foto hier op het forum en duidelijk was toen de propeller erin te zien. Benieuwd of dat ook visueel te doen is ga ik op jacht… Het verrast me dat het goed te doen blijkt te zijn! Met 171x perifeer te zien aan de (voor mij) noordkant, maar met 120x staat de bol nog iets scherper in beeld. Grappig dat je bepaalde details pas ziet als je erop gaat letten. Die propeller is er altijd al geweest, maar pas nu zie ik hem voor het eerst…

Wat me gisteren niet lukte, maar vanavond wel is de Irisnevel, Caldwell 4 of NGC 7023. In eerste instantie lijkt het een ster als in een beslagen oculair. Met wat beter kijken lijkt de gloed niet helemaal rond te zijn en als je je ogen er omheen draait lijkt de nevel verschillende kanten uit te stralen. Linksboven lijkt er met perifeer kijken een klein sliertje in te staan.

Een andere Caldwell dan, nummer 3 of NGC 4236. Vorige keer op de Knardijk niet gelukt, maar nu met 120x en CLS filter in de herkansing. Het duurt even, maar dan ben ik ervan overtuigd hem te zien. Het is een grote lichtzwakke langwerpige ovale vlek. Mooi gevangen in een vraagteken van sterren. In het centrum is de galaxy maar iets helderder.

Voor het volgende object moet ik me haasten, want de sluierbewolking wint terrein. Ik was voornemens om de Draaikolknevel te schetsen, en now is the time!

M51 bestaat uit twee stelsels, waarvan de kleinere een wat zwakkere kern heeft die iets groter dan een ster lijkt. Het grotere stelsel draagt een sterretje aan de noordoost-kant, heel leuk om te zien.
Heel flauw zijn 2 armen te zien, of in ieder geval 1 (de onderste) wat duidelijker. Deze loopt uit in een soort dikke staart. De brug is niet te zien, alleen een donkere laan die de stelsels van elkaar scheidt. Het grote stelsel lijkt links en rechtsonder wat helderder te zijn. Ik ben niet geheel tevreden over de schets, maar ik plaats hem toch maar.

M51

 

Een van de weinige gebieden die nog open is, is bij Lyra en Cygnus, dus krijg ik eindelijk de kans een bekende dubbelster op te zoeken. Veel ervaring met dubbelsterren heb ik niet, dus ik ga voor een easy target, je raadt het al: Epsilon Lyrae, ofwel de “double double”
Toch wel heel mooi! Ik ben vergeten naar de kleuren te kijken, maar zag wel dat de onderste ster het moeilijkst te scheiden was. Door de redelijke seeing was het echter goed te doen op 144x.

Epsilon Lyrae

 

Ik zie nog een vrij gebied in Ursa Minor en kijk in de PSA wat zich daar zou kunnen bevinden. Het zijn NGC 2300 en NGC 2276 die ik met moeite kan vinden. Met de 7mm (171x) kan ik NGC 2300 nog wel redelijk goed ontwaren, maar NGC 2276 is nauwelijks te zien. Alleen perifeer als een flauw schijnsel. Ik teken even snel een sterpatroontje en kan thuis mijn waarneming bevestigen. NGC 2268 daar in de buurt kon ik niet zien.

Om 2.00 sluit ik af met het E.T. Cluster. De uil die zijn vleugels uitstaat is weer duidelijk te herkennen. Toch best een leuke avond zo! Tevreden rijd ik naar huis.

Breezanddijk 7-8 mei

Op deze mooie zaterdag hangt er al de hele dag een beetje een spanning in de lucht. Alle signalen wijzen erop dat dit mijn eerste nacht op de Breezanddijk gaat worden. De paar wolken die voorspeld zijn kunnen niet voorkomen dat er uiteindelijk zo’n 11 man (en 1 vrouw) naar de afsluitdijk togen, best veel!
Vorig jaar was ik al eens onderweg naar de dijk, maar toen kreeg ik een klapband en moest ik verstek laten gaan
Dit keer zijn de goden me echter gunstiger gezind. Ik probeer de vermoeidheid van de afgelopen nachten waarnemen van me af te schudden, want het is nu of nooit. Vanaf volgende maand wordt het immers niet meer volledig donker!

Onderweg is er al een fenomenale zonsondergang te zien, dat belooft wat! Bij aankomst blijk ik de derde aanwezige te zijn. Twee astroforummers vertellen me waar de beste plek is en snel parkeer ik de auto en bouw de dobson op in de luwte van de basaltblokken. Anderen arriveren dan ook mondjesmaat en langzaam maar zeker treedt de duisternis in. En wat voor duisternis! WOW, wat een verschil met thuis, er zijn hier echt veel meer sterren te zien. En dat terwijl de lucht niet eens heel transparant is en er af en toe wat wolken over drijven. Slechts hele zwakke lichtkoepeltjes zijn er te zien richting Friesland en Noord-Holland. De SQM zal uitkomen op 21.4 en dat is voor Nederlandse begrippen errug hoog… Op ruim een uur rijden van huis zal deze plek in de toekomst zeker vaker bezocht gaan worden!

Ik heb voor vanavond geen lijst samengesteld, dus ga ik lekker freewheelen.
Om 23.30 bezoek ik NGC 6229, een bolhoopje. Hij is vrij gecondenseerd, heeft een heldere kern en er zijn perifeer wat spikkels in te zien.

Tussendoor bekijk ik even M13 in de telescoop van Michael. Een bolhoop die normaal al “hors categorie” is, maar nu helemaal! Wat een prachtobject zeg, dit beeld zal me nog lang blijven heugen.

Daarna ga ik op zoek naar het Draco triplet. Slechts twee objecten kan ik hiervan zien: NGC 5982 en NGC 5985. De eerste is het makkelijkst en oogt rond, compact en helder. 5985 is een stuk zwakker. Hij is groter, diffuus en heeft een onregelmatige ovale vorm. Perifeer is een centraal puntje te zien. Ze staan samen mooi in één beeldveld.

Verder in Draco vind ik NGC 6015, een redelijk grote vlek, ovaal van vorm, met een uniforme helderheid. Behoorlijk zwak, maar desondanks goed zichtbaar.

Dit gebied is heel mooi donker, dus ik besluit er nog wat meer te bekijken. NGC 5907 is de volgende en is een hele mooie! Tekent zich af als een scherpe naald, vult perifeer de helft van het beeldveld en er staat links een heel zwak sterretje op.

Dan NGC 5879; Een kleine ellips vlakbij een helder sterretje. Het centrum is iets helderder.

Heerlijk om dit gebied eens uit te kammen onder een donkere hemel. Het volgende object is weer een hele mooie en ik besluit hem op papier te zetten. NGC5866 is een heldere galaxy in een mooi sterveld. De ellips lijkt aan de bovenkant iets helderder te zijn. Wanneer ik deze log in DSL blijkt dat het om M102 gaat trouwens, dit was die ene waar verwarring over is geweest tussen de heer Messier en Méchain. Soi, heb ik hem gewoon nog een keer gezien

NGC 5866

 

Tussendoor bekijk ik nog even M101, een object waar meerdere mensen op de dijk hun kijker op hebben gericht vannacht. Het is vooral een heel groot object, maar het enige detail dat ik eruit haal zijn de twee centrale sterren, waarvan één een voorgrondster is.

Ook bekijk ik bij mijn buurman nog even M51 in zijn C9.25. Mooi te zien! Meer detail dan gisteren op de Knar (was het echt gisteren?). De armen zijn duidelijker zichtbaar, maar ook hier is geen brug te ontwaren helaas.

Daarna ga ik door naar alweer het laatste object van de avond: M64 ofwel de Black eye galaxy.
Het oog is goed te zien en ook de donkere lijn onder de heldere kern. Ik zet hem op papier.

M64

 

De vermoeidheid slaat dan bikkelhard toe en ik bedenk me dat ik ook nog moet opruimen en een dik uur in de auto zitten (en moederdag voorbereidingen moet treffen, aaargh!)
Om 2:30 rijd ik dan weer huiswaarts, ik mis slechts 1 afslag.

Tuin 8-9 mei

De volgende avond kan ik het toch weer niet laten en zet mijn 20 cm achter in de tuin. Het is waarschijnlijk de laatste heldere avond en de oppositie van Mars zit eraan te komen.
Rond 0:00 bekijk ik wat bolhopen en zie dat het hier toch wel een stuk minder met de hemelkwaliteit is gesteld. Onder de SQM 19.4 hemel is er weinig aan om deepsky te bekijken, maar gelukkig verschijnt mijn rode vriend al gauw vanachter het dak.

In het begin is de planeet nog wat bibberig, maar naarmate hij aan hoogte wint gaat het er een stuk beter uit zien! Rond een uur of 2 is hij het mooist. De planeetrand is nu redelijk strak en op het oppervlak is heel goed Syrtis Major te zien als een zwarte driehoek, iets links en iets boven van het centrum. Af en toe meen ik een poolkapje aan de zuidkant te zien, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Duidelijk is wel dat de onderkant witter of lichter is dan de bovenkant, die meer oranje is. Zo mooi als vanavond had ik de planeet nog nooit eerder gezien, leuk! Hopelijk wordt het nog wat beter en werkt ook het weer mee rond de oppositie.

Knardijk 12-13 mei

Weer enigszins bijgekomen van een weekje nachten doorhalen kon ik donderdagavond toch nog even naar buiten. Volledige duisternis is voorlopig passé en ook de maan zou storen tot een uur of 1.30. Toch de spullen ingeladen en naar de Knardijk gereden voor een paar uurtjes genieten, want het is daar toch aanmerkelijk donkerder dan in de tuin en ik kan er rustig waarnemen zonder gestoord te worden (al zal dat deze keer wederom niet lukken zo zal blijken…) Ook wil ik mijn net binnengekomen oculair, een Pentax XW 5mm eens aan de tand voelen. Ik merkte toch behoefte te hebben om wat meer door te kunnen vergroten dan 171x, zeker nu het planetenfestijn ons staat te wachten binnenkort.

Om 23:30 is de temperatuur 14 graden, prima te doen! Wel staat er een stevige bries, dus de auto moet strategisch worden opgesteld zodat ik in de luwte kan waarnemen. Er drijven nog wat wolkjes over die af en toe gelukkig ook het maanlicht blokkeren, scheelt toch weer iets
De SQM zal gestaag oplopen tot een max van 20.5 om 2:00.

Ik heb zowaar overdag een lijstje samengesteld. Er staan nog een paar Caldwell’s in Canes Vanetici in een compact gebied rond de ster waarvan de naam me altijd aan een maffiabaas doet denken: Cor Caroli. De werkelijke betekenis is echter “Karels hart”, naar de geëxecuteerde Karel I van Engeland. De ster schijnt te hebben opgelicht op 29 mei 1660 toen Karel II naar Londen terugkeerde en het herstel van de monarchie aankondigde, maar dat is een verhaal op zich.

Het eerste object staat echter in Draco en is de Cat’s Eye Nebula, ofwel NGC 6543 en dit is meteen een plaatje! Een zeer heldere planetaire nevel met een ronde, licht ovale vorm. Er staan nog wat andere sterren in de 10mm, maar de planetary is zonder meer het helderste object in beeld. Ik ben slecht in het zien van kleuren in deepsky objecten, maar de nevel komt toch een beetje lichtblauw op me over.
120x is wat te bescheiden voor deze jongen, dus de 7mm gaat erin die hem tot 171x doet opzwellen. Wat me opvalt als ik er direct naar kijk, is dat het object na een paar seconden gewoon… verdwijnt! Ik zie hem dan he-le-maal niet meer. Bizar.
Met de nieuwe 5mm + UHC op 240x komt hij tenslotte het best tot zijn recht. Er is nu duidelijk iets in de nevel te zien, die verder uniform van helderheid is. Een heel klein boogje lijkt het, links van het midden. Ook is te zien dat de nevel twee hele kleine uitlopers heeft in de lengterichting, waardoor de vorm me sterk aan die van een citroen doet denken. De rand is niet scherp en er bevindt zich een lichte gloed omheen.

Cat´s eye

 

De 5mm heeft zijn vuurdoop met verve doorstaan, dus nu wil ik wel eens zien wat hij op een bolhoop kan uitrichten. Hercules staat hoog en herbergt twee hele mooie exemplaren; allereerst M92, hij komt hierin echt schitterend tot zijn recht! Mooier nog dan in de 7mm. Ik zie weer nieuwe details, vooral lijnen in en om de bol die me eerder niet zijn opgevallen. Ik wil hem graag schetsen, maar dat kost nu wat teveel kostbare tijd, dus besluit ik dat een andere keer te proberen.
Dan natuurlijk door naar M13 en die is helemáál van de wereld! Ik had dus geen idee dat je globs zo ver kon doorvergroten, kon me niet voorstellen dat het daarmee nog beter werd! Maar toch is het zo en 240x in een 10” is niet teveel van het goeie voor deze rakkers. Buiten het feit dat de fijnste sterretjes tot in de kern worden opgelost, is er nu ook veel meer neveligheid te zien in en om de bol en door de extra vergroting zijn details toch weer wat beter zichtbaar. De propeller moet echter wel wat aan zichtbaarheid inboeten, want die zie ik beter met een lagere vergroting. En de seeing lijkt ook wat meer invloed te krijgen, want de sterretjes lijken in de 5mm wat meer te “dansen”, maar zo mooi als op 240x heb ik deze bolhopen nog niet eerder gezien in mijn kijker.

 

Het oculair gaat de koffer weer in, want het is tijd voor nog een paar galaxies en die komen toch wat beter tot hun recht bij 120x (10mm) en 171x (7mm).

Allereerst NGC 5248 in Boötes. Lastig te vinden want in een sterarm gebied, zie ik dan ineens een heel flauw schijnseltje. In de 7mm + CLS ontwaar ik een klein pitje die iets lichter is dan zijn omringende gloed, maar met een oppervlaktehelderheid van Mag 13.4 is het bijna niet te zien in mijn telescoop.

Ik krijg weer bezoek, een auto rijdt de dijk op tot vlak bij mij op het fietspad, geen politie dit keer maar een man alleen… Hij steekt de auto achteruit tot bijna tegen mijn auto aan en ik verwacht dat hij met een telescoop uit zal stappen. Maar nee, de man haast zich terug richting Vogelweg. “Rare snuiter” denk ik, “rare snuiter” denkt hij…

NGC 4449 dan, het eerste stelsel rond de maffiabaas. Dit is een langwerpige heldere ovaal, met een bijna rechthoekige halo, die linksonder wat breder uitwaaiert dan aan de andere kant. De vorm doet me aan superman of aan de vorm van een papieren gevouwen vliegtuigje denken.

NGC 5005 is dan ook snel gevonden via een vrij makkelijke starhop. Ook langwerpig, maar iets kleiner dan zijn voorganger. De verhelderde kern is een kort streepje met daaromheen een uniforme gloed. Er in de buurt staat nog een kleintje; NGC 5033. Deze is in werkelijkheid groter, maar waarschijnlijk zie ik alleen de kern. Hij is wat ronder dan 5005 en zwakker, maar toch vrij goed zichtbaar. In de kern zie ik nog een puntje staan.

Door naar NGC 4631. Dit is de Whale Galaxy of Herring Nebula, zelf vind ik de gelijkenis met een vis treffender. Het is een behoorlijk groot stelsel en is wat smaller dan ik had verwacht. op de buik (of rug?) bevindt zich een sterretje. Perifeer lijkt er wat structuur of sliertjes (mottled? ) in te staan en de helderheid is zo’n beetje overal gelijk. Ook hier is in de 10mm nog een ander stelsel in één beeld te vangen, namelijk NGC 4656. Deze is wel een stuk kleiner maar met een ongebruikelijke vorm; ook deze is langwerpig maar wat meer met een gebogen vorm. In de 7mm vult de haring bijna het hele beeld en lijkt iets meer structuur prijs te geven. NGC 4656 verliest met de vergroting wat aan detail, maar de gebogen vorm blijft zichtbaar, vooral met perifeer kijken in het verlengde van het stelsel.

Het laatste stelsel van de avond is NGC 4244. In de 7mm is ie redelijk goed te zien, maar wel wat zwakker dan de vorige galaxies. Dit is wederom een zeer langwerpig exemplaar en heeft bijna een naaldvorm. Verder zie ik er geen detail in.

Tijd voor planeten, want ze staan bijna op hun hoogst!

Mars bijt de spits af en ziet er puik uit op 171x. De 5mm heeft vandaag helaas geen toegevoegde waarde. Syrtis Major is net als een paar dagen geleden mooi te zien, maar het gebied is wel een stukje opgeschoven. Hij lijkt wat meer boven het midden te staan nu en de driehoekige vorm lijkt meer in een boemerang-vorm over te gaan waarbij één arm van de boemerang wat langer is. Verder komt de bol gelig op me over in plaats van rood en is de onderkant van de bol wederom wittig. Vorige keer was het poolkapje twijfelachtig, vandaag zie ik hem zeker niet.

Ik sluit af met Saturnus die vandaag niet mooi is, zelfs de Cassinischeiding kan ik niet zien

Al met al een leuke sessie en ondanks het maantje best nog wel wat kunnen zien. Om 2:30 keer ik huiswaarts.

Einde van een vermoeiende, maar zeer vermakelijke waarneemweek.

Moge er nog vele volgen dit jaar!

Geef een reactie

