Clusters harken in een maanverlichte tuin

Zondag.

Een prachtige, kraakheldere, wolkeloze dag. Zoals zovelen ben ik al de hele dag naar boven aan het turen en me aan het voorbereiden op de avond die komen gaat. Lijstjes worden haastig afgewerkt en weer aangepast omdat de maan toch flink zal gaan storen. Eind van de middag de bino alvast klaargezet en een enthousiaste zoon (4,5 jaar) komt naar buiten gerend. “Papa, mag ik ook kijken?”” Eh ja hoor, maar alleen de maan is nu te zien. Dat is natuurlijk een uitstekend object voor de allerkleinsten.

Het waarnemen wordt echter algauw onwaar-nemen, want hij beweert mannetjes te zien lopen…

Dan eindelijk donker.

Om 20.15 ga ik naar buiten en begin aan mijn eerste cluster van de avond, er zullen nog vele volgen…
Voor alle objecten op één na heb ik gebruik gemaakt van de Dobson, afwisselend met 21mm (82x), 13mm (133x) en 8mm (216x).

NGC 1664 – Klein cluster, beetje vierkante vorm met één wat meer heldere ster net daarbuiten.
NGC 2281 – Klein, open cluster, zo’n 10 heldere sterren, waarvan er 4 in een perfect ruitje staan. Ik zie ook een mooi dubbelsterretje hierin. Onderin wijst een pijl naar een heldere ster buiten het cluster.
NGC 1662 – 8 heldere sterren, 6 wat minder heldere. Beetje in de vorm van het sterrenbeeld Cygnus.

Dan mijn enige verrekijker object van de avond: Kemble’s Cascade. Een heerlijk object voor de verrekijker die in de Dobson verloren gaat. Wel erg lastig kijken zo recht in het zenit! Bovendien ook nog wel even zoeken omdat Camelopardalis een wat onbeduidend sterrenbeeld is tussen de grote heren (en dame). Het cluster aan het eind van de ketting ontgaat me, waarschijnlijk door het maanlicht.

Nu is het de hoogste tijd om naar NGC 1535 (Cleopatra’s Eye) te gaan, één van de twee planetaire nevels van de avond, voordat deze achter de huizen verdwijnt. Alle vergrotingen geprobeerd, met en zonder OIII. Hij kwam er eigenlijk het mooist uit in de 8mm. Een gecondenseerd bolletje met een soort halo eromheen. Deze wil ik nog eens bekijken als het wat donkerder is.

NGC 1807/1817 – 1817 heel veel kleine spikkels met zo’n 6 heldere sterren erin. 1807 wat minder kleine spikkels met een soort kruisvorm erin, zo’n 12 heldere sterren staan heel dicht bij elkaar.
NGC 2169 – LE of 37 cluster (ligt er maar net aan hoe je hem bekijkt); heel leuk om te zien dit soort herkenbare asterismen! Zo’n 15 sterren die de letter L E vormen, of als je omgekeerd in de focusser kijkt als “37”. Omdat er in de “7” een bochtje zit, is ie het mooist als getal. Zo’n 15 sterren waarvan de helderste een leuke dubbel is (of lijkt). Een aanrader!
NGC 2129 – Heel klein, één heldere, gele ster, met daaronder nog een soort winkelhaakje van 2 redelijk heldere sterren. Voor de rest zo’n 15 minder heldere componenten.
NGC 2158 – Niet gezien. Ik weet dat hij zwak is, teveel strooilicht? Of gewoon niet weten waar op te letten… Dan maar even met volle teugen genieten van M35!

Dan naar NGC 2392, ofwel de Eskimo nevel. Makkelijk te vinden, staat vlakbij een helder sterretje. Met 133x is de planetaire nevel het mooist. Hij lijkt op Cleopatra’s Eye die ik net gezien heb, met één belangrijk verschil: er is overduidelijk een centrale ster te zien, zelfs met direct kijken. Dat had ik niet verwacht! Met OIII wordt het er niet beter op en verdwijnt de centrale ster helemaal.

Een korte pauze nu, want de oculairen beginnen te beslaan. Heerlijk om even op te warmen want mijn voeten zijn freezing. Dan om 23.30 naar buiten voor de tweede sessie.
Met de schoenen, sokken en handschoentjes op de verwarming te hebben gehad is het nu een stuk beter uit te houden.

NGC 2420 – Een hele moeilijke, hier moet ik echt even naar zoeken. Een soort vage vlek met een stuk of 20 zeer zwakke sterretjes, perifeer worden het er iets meer maar het blijft lastig observeren.
NGC 2362 – De Mexican jumping star dan, naar de tip van een mede-forumlid . Een heel leuk cluster rond een heldere ster (dubbelster?). Een wolkje van zo’n 25 sterretjes van ongeveer gelijke magnitude.
Dan de truuk: Even een tikje tegen de buis, en inderdaad de heldere ster heeft er meer zin in en blijft iets langer dansen dan de rest.
NGC 2232 – Klein, ook weer met 1 heldere ster. Totaal niet compact, met een stuk of 5 heldere sterren en een stuk of 10 kleintjes.
NGC 2343 – Een heel klein, open cluster. Het stelt niet veel voor. één helder sterretje, met vijf iets zwakkere jongens. Er staat een heel leuk dubbelsterretje in die nét te scheiden is.
NGC 2335 – Klein en heel zwak, dus ik vergroot door tot 216x. Hier wordt het iets beter van. Bij perifeer kijken zijn er wat zwakke puntjes naast de 4 meer heldere sterren te zien.
NGC 2353 – Alweer een verzameling rond één heldere ster, al zit het groepje hier meer aan één kant. Heel veel zwakke sterretjes te zien hierin.
NGC 2360 – Heel rijk, maar wel heel zwak cluster, bijna een bolhoop. Ik tel al gauw zo’n 40 sterren van ongeveer gelijke magnitude. Leuk om te zien.
NGC 2423 – Uitgeslagen cluster met leuke, heldere dubbelster, vlakbij M46 en M47. Waarschijnlijk vorige week op de dijk ook al gespot, maar niet geregistreerd.
NGC 2422 – Niet herkend, deze staat min of meer ín M47
NGC 2506 – Ook niet herkend. Misschien gezien, maar dan was hij echt heel zwak met maar een paar sterretjes. Deze bewaren we voor op de dijk.
NGC 2539 – Snel gevonden. Een uniforme sterrenhoop met sterren van soortgelijke magnitude bestaande uit veeeel sterren. Ik zie er met direct kijken al een stuk of 50.
NGC 2683 – Een galaxy tussendoor! Gewoon om te proberen. Warempel toch ook snel gevonden, door een vrij makkelijk starhop. Langgerekte vorm, in het midden wel iets helderder.
NGC 2903 – Nog maar een galaxy dan, want dat ging best goed. Deze is wat groter en lijkt wat minder edge-on te zijn. Ook hier een duidelijke kern.
NGC 2489 – Net te laat! Achter de huizen gezakt… Deze staat sowieso wel erg laag voor een BOC object! Moet ik dus ook bewaren voor een volgende keer.
NGC 2527 – Net op tijd! Ook deze staat vreselijk laag dus is weinig aan te zien. Een hoopje van 10 losse sterren.

Zoals te zien is heb ik mij op de Herschel 400 (en dan specifiek eerst nog de BOC lijst) gestort. De Messiers zijn namelijk bijna allemaal binnen. Alleen die lastige, zomerse suikerbollen moet ik nog.
Ik realiseerde me dat 2015, mijn eerste waarneemjaar, vooral in het teken heeft gestaan van de Messier objecten en de planeten. Ik heb bijzonder weinig andere objecten durven aanpakken.

Maar daar gaat nu verandering in komen! De meeste van bovenstaande clusters waren goed te vinden en waren misschien wel iets minder groot en “awesome” dan hun grotere broers, maar toch zeer de moeite waard. Wat fijn dat er nog zo ontzettend veel meer te zien is

Tevreden ga ik om 1.00 naar binnen na nog een laatste blik op Catalina te hebben geworpen (geen staart).
Heerlijke sessie weer.

 

Geef een reactie

