Wateren; een natte bedoening

Ik was voor het eerst in Wateren en mijn eerste indruk was dat de plaats zijn naam eer aan deed…
De omstandigheden waren niet ideaal, maar dat gaf niet omdat ik van de gelegenheid gebruik maakte om deze stek eens te verkennen en mijn zwager die sinds kort ook geïnteresseerd is in de sterrenhemel wat showpieces te laten zien. Die bestonden voornamelijk uit objecten in Cygnus, Lyra, Perseus, Cassiopeia en Andromeda. Sterrenbeelden die mooi hoog staan en die zich goed lieten bewonderen op deze zeer donkere locatie!

Op de landweggetjes hier naartoe viel me al op dat er toch wel erg weinig lichtvervuiling is in deze contreien, meerdere malen moest ik mijn groot licht gebruiken om nog een hert voor ogen te kunnen zien. Ik kwam eigenlijk wat te laat aan, een uur of 22.30. Gelukkig was er verder niemand aanwezig die ik kon storen met mijn verlichtende bezigheden…
Een eerste verkenning leerde mij dat die bomen toch wel erg in de weg stonden en mij het zicht richting oosten behoorlijk belemmerden. Dus heb er maar voor gekozen om de auto over het fietspad achteruit te steken over het veerooster en tussen 2 paaltjes door (lukte net!) totdat ik in ieder geval vrij zicht had op M31, die hoort er nu eenmaal bij als je iemand de beginselen der astronomie bijbrengt

Daar de boel opgezet en wachten tot mijn zwager arriveerde om 23.30. Het viel me op dat er erg veel auto’s langsrijden en ook voor erg hinderlijk licht zorgen, nog eens weerkaatst door de bomen. Door de vochtigheid werd dit gegeven nog eens extra versterkt. Maar na 00.00 was het gebeurd met het verkeer en was het geen enkel probleem meer.
Helaas was mijn vermoeden dat dit wel eens een korte avond kon gaan worden, aan de horizon was namelijk geen ster te zien, een enkeling daargelaten. De tweede indicatie was de RDF, daarna besloeg de zoeker en tot slot de secundaire spiegel en waren we nog enkel op de bino aangewezen. Op zich geen probleem want ook deze laat op een statief fantastische beelden zien, maar om 1.00 gaf ook deze er de brui aan en hebben we de boel weer ingeladen…

Al met al een zeer leuke locatie met zicht tot aan de horizon in vrijwel alle richtingen (behalve oost) en werkelijk geen lantaarn of licht van een huis oid te bekennen in de wijde omtrek. Ik kan me voorstellen dat deze locatie vaak wordt gekozen voor starparty’s, echter is het voor mij een stuk dichterbij om naar de knardijk te gaan ondanks de waarschijnlijk iets lagere SQM waarde aldaar.

Geef een reactie

